PAX. | Sara Pennypacker

Historia o prawdziwych wartościach w życiu każdego człowieka. 

"Pax" to opowieść o prawdziwej przyjaźni między człowiekiem, a zwierzęciem. Głównymi bohaterami tej książki są: dwunastoletni chłopiec - Peter oraz jego przyjaciel - Pax, który jest liskiem. Dziecko uratowało małego Paxa i od tego momentu są oni nierozłączni. Do czasu kiedy wybucha wojna, a ojciec chłopca idzie do wojska. Wtedy właśnie Peter zmuszony jest do zostawienia swojego przyjaciela w lesie i wyprowadzki do dziadka. Jednak już pierwszej nocy chłopiec wie, że popełnił największy błąd w swoim życiu. Postanawia wyruszyć i odnaleźć swojego liska. W tym czasie lis musi nauczyć się samodzielnego życia. Jest to dla niego ogromnie trudne, ponieważ jak wiadomo "na zawsze ponosi się odpowiedzialność za to, co się oswoiło." Lis musi na nowo poznać świat i zasady nim rządzące. Musi nauczyć się on zdobywać pożywienie i żyć między nie zawsze przyjaznymi innymi zwierzakami. 

"Zwyczajną prawdę bywa najtrudniej dostrzec, kiedy dotyczy ciebie samego. Jeżeli nie chcesz poznać prawdy, zrobisz wszystko, żeby ją ukryć."

Najlepszym przyjacielem człowieka jest pies - chyba wszyscy znamy to powiedzenie. Ja natomiast trochę bym to zmieniała, a mianowicie sądzę, że większość zwierząt mogłoby być naszym powiernikiem. Doskonałym na to przykładem jest właśnie książka Sary Pennypacker. Jeszcze nigdy nie popłakałam się tak szybko przy książce. Przy czytaniu tej pozycji nastąpiło to już w pierwszym rozdziale i trwało do samego końca. "Pax" stał się jedną z moich ulubionych książek, do której na pewno wrócę nie raz. Historia wydaje się być prostą opowieścią o więzi między człowiekiem, a zwierzęciem. A tak naprawdę kryje w sobie o wiele więcej. Porusza bardzo uniwersalne tematy, skłania do głębokich refleksji, a przede wszystkim traktuje o wartościach, którymi powinien kierować się człowiek w swoim życiu. Sądzę, że mimo, iż jest to książka dla dzieci, uważam, że każdy powinien po nią sięgnąć i mogę zagwarantować, że się nikt nie zawiedzie. "Pax" to po prostu bomba emocjonalna i jeżeli ktoś jest takim samym wrażliwcem jak ja, a jeszcze jeśli dochodzi do tego fakt, iż głównym zainteresowanym jest zwierzak to jak dla mnie to było takie "podwójne" przeżywanie emocji. Zawsze wzrusza i porusza mnie cierpienie zwierząt. Nigdy nie mogę pojąć jak człowiek, czyli istota uchodząca za myśląca może dopuścić się takich rzeczy. Oczywiście nie chodzi mi teraz o Peter'a, bo jest to jeszcze dziecko, natomiast jego ojciec według mnie jest bezdusznym, pozbawionym empatii człowiekiem. "Pax" przedstawia, że to właśnie zwierzęta są pełne wrażliwości na cierpienie drugiej istoty. Poza tym samo imię liska wskazuje, że to właśnie zwierzęta są najbardziej pokojowymi stworzeniami. 

"Pax oznacza pokój."

Nastrojowi książki sprzyjają również delikatne ilustracje Jon'a Klassen'a, które dopełniają powieść pełną smutku, cierpienia, ale i nadziei. 

Uważam, że "Pax" jest niezwykle piękną, wzruszającą i dla każdego historią. I z czystym serce mogę Wam ją polecić. 


22 komentarze:

  1. Cierpienie bezbronnych istot - czy to dzieci, czy zwierząt, zawsze mnie porusza, także muszę sięgnąć po "Paxa". Tym bardziej, że zbiera same pozytywne opinie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiem, że ta książka jest wyjątkowa, lecz mimo wszystko ja jej nie przeczytam. Nie lubię niczego co ma jako głównego bohatera zwierzęcia. Poza tym Pax strasznie mi przypomina Małego Księcia, którego nie trawie.

    Pozdrawiam!
    recenzje-zwyklej-czytelniczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam bardzo dużo o tej książce, ale przyznam, że pierwszy raz czytałam jej recenzję haha I muszę przyznać, że naprawdę mi się podoba pomysł na tę historię! Uwielbiam książki gdzie bohaterami są zwierzęta, więc mam nadzieję, że będę miała okazję ją przeczytać ♥ Pozdrawiam cieplutko :*

    OdpowiedzUsuń
  4. To jedna z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających książek jakie czytałam. <3 Powinna być obowiązkową lekturą szkolną według mnie <3
    Pozdrawiam! :)
    http://recenzjeklaudii.blogspot.com/2017/10/udaj-sie-w-niezwyka-miedzywymiarowa.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi ta książka bardzo się spodobała. Jednak uważam, że zdecydowanie jest to książka bardziej dla starszej młodzieży lub dorosłych niż dla dzieci (tak jak jest reklamowana). Mądra i ucząca odpowiedzialności opowieść!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam "Małego księcia", więc ta książka jest na mojej liście must read :) Mam nadzieję, że będę mogła się szybko za nią zabrać i liczę na to, że spodoba mi się równie mocno jak Tobie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Najcudowniejsze ksiazki to te, które niosą ze sobą pewne wartości i uniwersalne przesłanie i ta wlasnie taka jest! Muszę koniecznie ją mieć w swojej biblioteczce! Okładka rownież zacheyca! 😍
    Pozdrawiam, Ohbookishme 🍂

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawi mnie, czy i ze mnie ta książka wycisnęłaby łzy. Generalnie nie płaczę podczas czytania, ale krzywda zwierząt zazwyczaj mnie wzrusza. Nie wiem, czy dotrę do tej powieści ostatecznie, bo stos nieprzeczytanych jedynie rośnie, nie zaś maleje, niemniej zapamiętam. Myślę, że to może być naprawdę ciekawa pozycja, jedna z tych, które zapadają w pamięć i niosą jakąś wartość sentymentalną. Od razu skojarzyła mi się z "Małym księciem" i to nie tylko ze względu na postać lisa:)

    Pozdrawiam ciepło,
    S.
    nieksiazkowy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne zdjęcie! Czytałam "Paxa" już w maju, to była taka piękna książka! Uważam, że powinna być lekturą. Buziaki:*

    Karolina-comebook

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja nie mogę się jakoś przekonać do sięgnięcia po tę książkę :D Pamiętam, jak był na nią tak ogromny boom jakiś czas temu, że miałam wrażenie, że mi wyskoczy z lodówki :D Ale świetnie, jeśli jest tak wzruszająca i ma naprawdę wartościowe przesłanie!

    Pozdrawiam serdecznie, cass z cozy universe

    OdpowiedzUsuń
  11. Pax już od dawna czeka na mojej półce i postanowiłam sobie, że tej jesieni naprawdę się za niego zabiorę. Trochę się obawiam tej lektury - podobnie jak ty jestem bardzo mocno wrażliwa na tematykę zwierząt, a jeszcze podana w formie opowieści dla dzieci (które też totalnie mnie rozczulają)... Szykuje się sporo płaczu. Ale przeczytam i tak.

    www.bookish-galaxy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale brzmi naprawdę ciekawie. Mam nadzieję, że trafi niebawem w moje ręce :D

    https://sunreads.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam ją w planach od dłuższego czasu, wszyscy polecają, więc nie da się przejść koło niej obojętnie :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Tyle już słyszałam o tej książce i koniecznie muszę ją przeczytać. Jeszcze moją ulubioną książką jest "Mały Książę", więc powiedzmy, że takie ujęcie bardzo mnie ciekawi :)
    Pozdrawiam ♥

    lustrzana nadzieja

    OdpowiedzUsuń
  15. Po przeczytaniu Twojej opinii od razu zauważyłam, że ta książka bardzo Cię poruszyła. Ja niestety jeszcze nie miałam przyjemności się z nią zapoznać, ale myślę, że z chęcią to zmienię.
    Serdecznie pozdrawiam.
    www.nacpana-ksiazkami.blogspot.de

    OdpowiedzUsuń
  16. Wiele opinii słyszałam o tej książce, jednak sama fabuła mnie do siebie nie przyciąga. Nie wykluczam, że ją przeczytam, ale nie wiem kiedy. Świetna recenzja, zostaję na długo!
    pozdrawiam, Alicja
    polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam, kupiłam po wielu dobrych opiniach, ale ciągle nie mam na nią czasu :P

    OdpowiedzUsuń
  18. Z pewnością książka niesie ze sobą ważne przesłanie, o czym świadczą Twoje łzy podczas jej lektury... Ja narazie nie będę po nią sięgała, bo obawiam się, że będąc osobą nadwrażliwą, długo bym po jej lekturze dochodziła do siebie... Jednak dziękuję Ci za tę ciekawą recenzję, na pewno będę o tej książce pamietała :)

    Pozdrawiam, she__vvolf 🐺

    OdpowiedzUsuń
  19. Rzadko czytam książki w których zwierzęta są jednymi z głównych bohaterów ale czuję, że ta pozycja może mi się spodobać.

    Pozdrawiam, maobmaze ♥

    OdpowiedzUsuń
  20. To ja tym razem krótko - "Pax" trafił do mojego serca. :) Więc zgadzam się, że to lektura piękna, wzruszająca i dla każdego. ♥

    OdpowiedzUsuń
  21. Ponownie zgadzam się z Tobą ^^ Czytałam tę książkę, chyba na początku obecnego roku i strasznie mi się podobała. Niezwykle wzruszająca na swój prosty, łatwy choć niekoniecznie przyjemny sposób.

    Obsession With Books

    OdpowiedzUsuń
  22. Moja kuzynka także poleca mi tę książkę, muszę od niej pożyczyć :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 oliviaczyta , Blogger